Merawat Orang lain dan Dirawat

Beruntunglah mereka yang menyucikan jiwa mereka.

Saturday, March 6, 2010

Atas NAma CinTA

assalamualaikum w.b.t...

di pagi2 yang buta nih, nak ambil sedikit kesempatan untuk menyampaikan wakaupun sapotong ayat....

so, bile time mata nih masih mamai, rambut pown masih serabut ag, tefikir gak r tuk bercerita tentang atas dasar apa kita nih berkawan...

kalau kita menyingkap balik sejarah kita, sejak kita lahir hinggalah sekarang nih, kita dah pown dengn pelbagai jenis manusia dan ada di antaranya yang menjadi sahabat kita.

ada yang bersahabat sehingga ke akhir hayat dan ada yang bersahabat atas dasar kepentingan diri sendiri....

kadang2 ada yang boleh membuat sahabat ketika sedang bermain DOTA..
saling tolong-menolong dalam membunuh hero-hero dalam DOTA... dan dari situ r wujudnya persahabatan atas dasar 'bermain DOTA'... klu salah seorang memang lemah dalam bermain DOTA, adakah mereka akan terus memberi kepercayaan kepada yang si lemah tadi untuk dalam menjayakan misi yang sia2 ketika bermain DOTA...???

ada yang bersahabat atas dasar perniagaan, maka itulah yang mengeratkan mereka berdua... namun, ukkhuwah mereka akan putus sekiranya mereka menipu antara satu sama lain dalam perniagaan tersebut....

namun,
disebabkan atas dasar kita sebagai muslim,
kita seharusnya bersahabat kerana Allah kerana atas dasar inilah kita akan bersahabat dengan semua orang tanpa melihat kelemahan yang ada pada diri mereka...

so atas dasar ape yk kita bersahabat??? jom fikirkan bersama....

2 comments:

Maka itu, bersahabatlah kerana Allah suka hambanya yang mengasihi antara satu sama lain...sungguh, indah ukhuwwah itu,andai umat Islam mencintai antara saru sama lain..maka, berlumba-lumba ithar antara satu sama lain..persis ansar dan muhajirin..andai itu mampu diulang, maka, kita akan kecapi semula kegemilangan seperti zaman Madinah!

tapi keadaan sekarang amat berbeza skali.

kebanyakkan umat Islam tidak sedar atas dasar apa mereka harus berukhuwah. Ada yang sanggup menggadaikan bangsa, negara malah agama Islam sendiri semata-mata untuk menjadi seorang yang berkuasa.

nie juga lah yang menjadi salah satu faktor kejatuhan umat Islam pada zaman Khalifah Uthmaniah including negara2x Islam pada zaman skunk.

note:- 'berkuasa' leh ditafsirkan dalam pelbagai definasi. tidak tertakluk pada definasi yang tertentu.

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More