Merawat Orang lain dan Dirawat

Beruntunglah mereka yang menyucikan jiwa mereka.

Ahlan wasahlan Ya Ramadhan Kareem

Bulan Ramadhan, bulan yang diturunkannya Al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan penbeza antara yang haq dan yang batil

Seminar bertukar Camping

Kenangan sewaktu di Sungai Congkak.

Jalinan Ukkhuwah Junior dan Senior

Ya Allah, Kau ikatkanlah hati-hati kami kerana Mu.

Pesan Ayah sebelum ke Relief Mission Sabah 2011

“ Apa yang along dan kawan-kawan lakukan ini boleh dianggap juga sebagai pendakwah, kerana sebagai seorang pendakwah seharusnya bersikap sentiasa memberi dan bukannya mengharapkan pemberian dari orang lain seperti sikap sesetengah yang lain”

Travelog Umrah

Ku bermohon agar kedatangan aku yang lalu tidak menjadi kedatangan ku yang terakhir ke rumah Mu.

5 for Palestine

Moga-moga semangat kita masih terus membara untuk membela rakyat Palestin. Terima kasih buat warga Eropah kerana telah menjayakan program ini.Tahniah juga buat ISMA Ireland kerana berjaya membuat kutipan yang tertinggi.

Monday, December 20, 2010

My First Snow

Assalamualaikum w.b.t.

    Alhamdulillah kerana salji yang turun merupakan salah satu nikmat yang Allah bagi apabila berada ditempat orang. Secara jujurnya saya memang menyukai snow untuk cinta pandang pertama. Keputihan, kelembutan dan kedinginannya membuatkan diri ini benar-benar jatuh cinta dengan snow. Kilauan salji sewaktu adanya matahari menyerlahkan lagi kecantikan yang ada pada salji itu sendiri.

Wednesday, December 8, 2010

Salam Maal 1432 H

Assalamualaikum w.b.t.

     Alhamdulillah kerana kita masih dipanjangkan usia untuk masuk ke tahun baru 1432 Hijrah. Kita seharusnya bersyukur keran pintu taubat kita masih terbuka. Adakalanya kita leka dengan setiap apa yang kita lakukan sehingga kita lupa akan tanggunjawab kita sebagai seorang hamba Allah. Maka dengan kesempatan ini kita seharusnya gunakan sebaik mungkin dalam memperoleh keampunan Allah dan juga berusaha memperbaiki amalan kita berbanding dengan tahun-tahun yang sebelumnya. Entahlah. Kadang-kadang pelik juga apabila kita lebih meraikan tahun baru masihi berbanding tahun baru Hijrah.

Saturday, December 4, 2010

Perkongsian: Kahwin awal?

 

Assalamualaikum w.b.t

     Setelah jump dari satu tmpat ke satu tempat, maka terjumpalah artikel ni. Sekadar perkongsian untuk antara satu sama  lain.

 

bajet-kahwin

Perkongsian: Kahwin Awal? Hilal Asyraf

Kahwin awal? Kalau mampu sila lah. ~ model: Zaid Rosli. (sori tak ucap-ucap tahniah lagi bro.)

Kahwin awal. Ramai akan memberikan pro dan kontranya. Benda ini biasanya diutarakan oleh remaja, pelajar. ‘Awal’ yang dimaksudkan dalam ayat ‘kahwin awal’ itu biasanya dilihat pada umur 23 ke bawah. Sebab bila dah umur 24, orang tak ramai bising menyatakan itu awal. Walaupun ada juga sebahagian orang yang saya jumpa, dia kata bahawa kahwin umur 25 itu awal juga. Katanya umur 30 baru ok. Entahlah.

Wednesday, December 1, 2010

Selamat Menempuhi Peperiksaan. :D

Assalamualaikum w.b.t.

     Insyaallah dalam masa terdekat ini pelajar-pelajar di Ireland khususnya akan menghadapi peperiksaan semester mereka yang pertama. Smoga kita sama2x akan memperoleh kejayaan yang cemerlang dalam peperiksaan. Tidak lupa juga kepada mana-mana pelajart yang akan menghadapi peperiksaan semester mereka. All da best to all of us.

 

DSC_0147 (2)

 

Bittaufiq wannajah fil imtihan. wassalam. =D

Tuesday, November 23, 2010

Sejarah; Bukan Tokoh ataupun Masa

assalamualaikum w.b.t

     Bila kita bercakap pasal sejarah, sudah pasti ramai di antara kita yang sudah mula mengerutkan dahi. Kemungkinan akan ada yang mula mempersoalkan kenapa sejarah mesti disebut umpama sudah tidak ada subjek lain yang ingin dikeutarakan.Sekiranya dibuat sedikit soal selidik, sudah pasti sejarah adalah salah satu subjek yang kurang diminati para pelajar. Pada pandangan saya sendiri, pelbagai tarikh dan tokoh yang perlu diingat membuatkan subjek ini kurang menarik. Namun, bukan itu yang ingin diketengahkan.

Monday, November 8, 2010

Kisah Di Bumi Cork

Assalamualaikum w.b.t


     Alhamdulillah selamat sampai pulang dari Cork, sebuah daerah yang memakan masa selama 4 jam dengan menaiki bas dari bandar Dublin. Walaupun pada awalnya pelbagai kesukaran dihadapi untuk ke Cork namun akhirnya setiap masalah yang mendatang itu dapat diselesaikan. Perjalanan selama 4 jam ke bandar Cork memang agak meletihkan. Secara amnya perjalan kali ini untuk menziarahi sahabat kami Amirul Asyrof yang sedang belajar di University College Cork (UCC) dan juga lebih kepada mengeratkan hubungan sesama kami..

Sunday, October 24, 2010

AdakalaNYa KitA LElaH

Assalamulaikum w.b.t

Ada masanya seorang daie itu akan terhenti langkahnya. Akan tiba jua disaat seorang daie itu merasa lelah. Umpama sebuah enjin yang akhirnya perlu berhenti untuk disejukkan terlebih dahulu. Analoginya, sebuah jentera itu takkan boleh terus bergerak selama2xnya. Ianya ada masa perlu disejukkan seketika agar membolehkannya terus untuk melakukan tugasnya. Dan itulah fitrah sebagai seorang makhluk. tak mampu untuk bergerak berterusan.


Sebagai daie, adakalanya kita perlu bergerak berbatu jauhnya semata2x untuk mentajmik sana sini. Keletihan ini berterusan apabila kita masih perlu menunaikan tangunggjawab2x lain yang terpikul dibahunya kerana setiap tanggungjawab itu akan dipersoalkan di akhirat kelak. Ada yang sanggup menghabiskan wang ringgit untuk para mad'u nya dan juga setiap perbelanjaan yang diperlukan dalam jalan dakwah ini.



Berusaha Hingga ke Akhirnya......



Ya. Diri kita akan merasa penat. Itulah hakikatnya. Namun apabila kita berada dalam situasi sebegini, kita perlulah 'berehat' seketika. berehat bukan erti kata berhenti dari terus menyampaikan dakwah, senyap tanpa sebarang khabar ataupown lebih teruk keluar terus dari jalan dakwah ini. Tp konteks berehat ini adalah lebih kepada memuhasabah dan memotivasikan kembali diri kita apabila kita lelah.



Adakah tugas kita sudah selesai?

adakah kita sudah cukup menyumbang terhadap Islam?

Tidakkah kita teringin melihat bahawa suatu masa nanti Islam itu
kembli tertegak di bumi ini walaupown kemungkinan kita telah tiada pada
ketika itu?



Fikirkan sejenak. Cuba generatekan kembali segala ATP yang ada dalam jiwa. Salurkan kesemua ATP kepada segenap otot samada di bahagian upper limb or lower limb. Ransangkan kembali segala nerve2x n blood vessel yang ada. Segarkan kembali minda kita dan kukuhkan kembali setiap langkah kita. Buangkn segala toxin2x dan racun yang ada dalam hati dengan mengikhlaskan kembali niat kita setiap masa kerana kita inginkan penat kita itu berbaloi. ingatlah bahwa walaupown pada tika dan saat ini kita menerima pelbagai dugaan dan onak duri yang sentiasa mencucuk, namun kita perlu sedar bahawa dipenghujungnya adalah satu perkara yang amat manis. wassalam.

Thursday, October 21, 2010

Jalinan Ukkhuwah Musim Sejuk 2010 (JUMS)

Assalamualaikum...

Nak jemput rakan2x sekalian untuk menghadiri program Jalinan Ukkhuwah Musim Sejuk yang dianjurkan oleh ISMA Eropah.

Apa?
- Jalinan Ukhuwah Musim Sejuk 2010

Bila?
- 23 - 26 Disember 2010

Di mana?
- Glasgow, Scotland

Siapa?
- Pelajar-pelajar dari UK, Ireland, Republic Czech, German, dan yang berdekatan dengannya (baca: Eropah)

Nak sertai?
- Daftar atas-talian di:
http://jums10.ismaeropah.com/?page_id=43





video



Feel free to tell others~!

Sunday, September 26, 2010

Kisah Di Bumi Ireland

Assalamualaikum



Alhamdulillah sebab akhirnya dapat menjejakkan kaki ke bumi Dublin. Setelah 2 tahun berpenat lelah mengambil program Diploma Internationally Baccalaureate (@ internationally Busy) akhirnya usaha tersebut berbaloi. Secara amnya kehidupan di Kolej MARA Banting memang suatu kehidupan yang mencabar. kekuatan fizikal dan mental amat2x diperlukan serta keutuhan kebergantungan kita terhadap Allah yang Maha Berkuasa ke atas tiap2x sesuatu. Namun segala kenangan di KMB banyak mematangkan diri serta mencedok pelbagai pengalaman yang sukar tuk dilupakan. Terima kasih KMB. :D


namun setelah berada di Bumi Ireland selama sebulan lebih, terlaluuu banyak pengalaman yang diperoleh. tak mampu untuk diungkapkan satu dalam satu coretan sahaja. Dari segi budaya, adat, gaya hidup orang2x disini, suasana dan pemandangan di bumi Ireland memang banyak untuk dituliskan. Tidak terlepas juga sikap orang2x disini terutamanya orang2x Islam di BUMI IRELAND. Secara jujurnya, nilai ukkhuwah dalam diri orang2x Islam DI BUMI IRELAND ini memang jelas terpapar. Mereka sentiasa memberikan salam terhadap saudara seislam walaupun masing2x tidak tahu akan nama dan latar belakang saudara Islamnya yang lain. This is da first thing yang aku nampak bile sebaik sahaja singgah di masjid sekitar Dublin dan memang seronok bile ada perasaan sebegitu.

Keindahan pemandangan, kesegaran dan kebersihan udaranya memang menarik hati dan menenangkan fikiran walaupun anda berada di bandar Dublin. Honestly udara kat sini memang bersih. University College Dublin yang terletak agak jauh dari bandar menambahkan keseronokan aku disini. Ketenangan dapat dirasai walaupun sekadar berada di dalam bilik sambil memandang ke luar tingkap. Sekian, wassalam.

Friday, August 27, 2010

it's sweet 20. Alhamdulillah.

assalamualaikum w.b.t

alhamdulillah hari nie genap umur aku yang ke 20. namun hari lahir hari nie kelihatan lebih bermakna daripada yang sebelum-sebelumnya. this are the reasons why it will be the sweeetiest memory in my life:

i) hari lahir kali nie jatuh pada hari Jumaat.
ii) Hari lahir kali ni gak jatuh pada waktu aku tengh berpuasa dalam bulan Ramadhan.
iii) dan hari nie gak hari lahir aku jatuh pada peristiwa Nuzul Al-Quran.
iv) hari nie gak aku hanya ada masa seminggu jer tuk siapkan brang2x aku sebelum fly ke Dublin,
Ireland.
v) aku taip dalam blog supaya aku leh bukak post nie dimasa akan datang.

alhamdulillah


Ini sekadar post pendek tuk kali nie. Allhamdulillah kerana masih dipanjangkan umur agar boleh beribadah dengan lebih banyak.

Thursday, August 19, 2010

Bangau Oh Bangau

Assalamualaikum w.b.t

Bangau oh bangau

Kenapa engkau kurus?

Macam mana aku tak kurus

Ikan tak mahu timbul 2x

Ikan oh ikan

Kenapa tak mahu timbul?

:

:

:

:


Sila klik gambar ini


Masa kecik2x dulu, memang kita slalu didendangkan ngan lagu ‘Bangau oh Bangau’. Memang sume time tu gembira jer sebab dapat nyanyi lagu nih ramai2x. sampai ke besar pown, kita masih dapat ingat bagaimana lirik lagu ‘Bangau oh Bangau’ nih. Tapi sebenarnya ada makna yang tersirat yang ingin disampaikan. Sememangnya adat melayu yang suka menegur dengar cara yang sopan dan lemah lembut. Pada zaman dulu, pantun, syair, cerita dongeng dan hikayat2x dulu banyak digunakan bagi menegur sikap sesetengah orang mahupun masyarakat.


Sebenarnya jika dilihat pada lagu ‘Bangau Oh Bangau’ nih, ia ingin mengambarkan sikap manusia yang suka meltakkan kesalahan pada orang lain tanpa melihat kesalahan diri sendiri terlebih dahulu. Mereka beranggapan bahawa dengan meletakkan kesalahan pada orang lain mereka dapat menyembunyikan hakikat kesalahan yang telah mereka lakukan dan sememangnya perkara sebegini dah menjadi budaya dalam masyarakat kita sendiri. Hatta ada yang sanggup menyalahkan batu ditepi jalan yang menyebabkan dirinya tersungkur walhal batu itu sentiasa berada ditempatnya tidak bergerak.


Kenapa dia tidak berfikir bahawa telah ramai yang telah melalui kawasan batu tersebut tapi tk pernah pun tersungkur seperti yang telah berlaku ke atas dirinya?


Dalam kehidupan seharian pun, seandainya kita gagal menyiapkan sesuatu assignment, mula r mencari kesalahan orang lain macam cikgu lambat bagitau, kawan lupa nak ingtkan, cikgu tak cakap pown dateline assignment nie bile dan macam2x ag selagi mana alasan tersebut dapat digunakan untuk menyelamatkan diri. Kenapa kta tak cuba memandang kesalahan tersebut ke atas diri sendiri kita terlebih dahulu. Mungkin kerana kegagalan kita menguruskan masa menyebabkan kita tidak dapat menyiapkan tugasan tersebut.


Sekiranya kita semak diri kita terlebih dahulu, maka kita akan kurang meletakkan kesalahan ke atas orang lain. Dalam pada masa yang sama kita dapat mengelakkan hati orang lain disakiti dan juga pergaduhan. Di samping itu, keharmonian sesame kta akan dapat dijaga dengan sebaiknya apabila kita kurang mencari kesalahan orang lain.


Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan purba-sangka (kecurigaan), karena sebagian dari purba-sangka itu dosa. Dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima Taubat lagi Maha Penyayang. ( 49:12)


:

:

:

Katak oh Katak

Kenapa panggil hujan?

Macam mana aku tak panggil

Ular nak makan aku 2x..



Wallahualam.

Tuesday, August 3, 2010

Ya Nabi Salam - Opick

Assalamualaikum w.b.t

dah agak berhabuk gak r blog nih. btw, post kali nih nak bawak satu lagu menarik daripada Opick. Hope u'll enjoy it. :)

http://www.4shared.com/audio/EVUkrCOd/Opick_-_Ya_Nabi_Salam.htm


insyaallah post terbaru akan dikeluarkan dalam masa yang terdekat.

Tuesday, July 13, 2010

MEMOHON SUMBANGAN UNTUK PEMBINAAN SURAU NURHIDAYAH TAMAN CLONLEE TAMPIN NEGERI SEMBILAN D.K

Assalamualaikum w.b.t.


ADALAH DENGAN HORMATNYA DIMAKLUMKAN BAHAWA KAMI AJK SURAU NURHIDAYAH TAMAN CLONLEE.TAMPIN N.SEMBILAN SEDANG BERUSAHA MENCARI SUMBER KEWANGAN / KELENGKAPAN SURAU UNTUK PEMBINAAN SURAU BARU KAMI


OLEH ITU KAMI MEMOHON SUMBANGAN DARI TUAN-TUAN/PUAN-PUAN PARA DERMAWAN BAGI MEMBANTU KAMI SEKADAR YANG BOLEH BAGI MENAMPONG KOS PEMBENAAN YANG DI ANGGARKAN SEBANYAK RM 250,000-00

SUMBANGAN TUAN-TUAN/PUAN-PUAN BOLEHLAH DISALURKAN KEPADA BENDAHARI SURAU NURHIDAYAH TAMAN CLONLEE TAMPIN N.S


NO AKAUN BANK CIMB TAMPIN

0506-0000034-10-0


ATAU


HUBUNGI BENDAHARI (Hj Abd Aziz)

019-2575 680


SUMBANGAN TUAN-TUAN/PUAN-PUAN AMAT BESAR ERTINYA BAGI KAMI DAN KAMI MENGUCAPKAN TERIMA KASIH YANG TIDAK TERHINGGA DIATAS SUMBANGAN IKHLAS TUAN-TUAN/PUAN-PUAN ITU


SEMOGA ALLAH MEMBERKATI DAN MEMBALASNYA DENGAN KEBAIKAN

BERSEDEKAH KEJALAN ALLAH ADALAH AMAL JARIAH YANG BERKEKALAN

AJK SURAU NURHIDAYAH

TAMAN CLONLEE

73000 TAMPIN N.SEMBILAN



dengan kelulusan Jabatan Agama ISlam Negeri Sembilan


no surat rujukan


Bil(48) Dlm PANS 196(09) 389/3 jld 2 Bertarikh :21-04-2010M



P/s


buat rakan-rakan sekalian, harapnya kita leh bantu sama-sama dalam meningkatkan jumlah sumbangan. mungkin kita leh sebar-sebarkan ataupun menghulurkan sedikit bantuan mana yang termampu. Mana-mana rakan yang pernah datang ke rumah aku mungkin akan perasan yang surau yng tngh dibina nih dekat jer ngan umah aku. so, sama2x kita mainkan peranan kita eyh. (gambar akan diuploadkan secepat mungkin). JOM BERAMAL..

Sunday, July 4, 2010

SAng muRabbI

Assalamualaikum w.b.t.


Tuk kali post kali nih, sekadar ingin membuat ringkasan sewaktu usrah di KMB dulu. Nie merupakan sebahagian dari apa yang diperoleh. Enjoy da mind map k.



Thursday, July 1, 2010

KuLit BukaN UkurAn

Assalamualaikum w.b.t.


Masih teringt pada kata2 seorang guru dalam salah sebuah rancangan televisyen yang berbentuk forum. Beliau mengtakan bahawa beliau pernah melihat seorang Mat Motor yang kelihatan rockers dalam pada masa yang sama memakai jaket kulit hitam, seluar hitam di samping baju yang mempunyai gambar yang memang rock orang katakan. Lelaki rockers ini datang dengan motor jaguh yang diminatinya.
Note:- kejadian nih berlaku di sebuah kawasan yang tidak dinyatakan dan mungkin leh dikenali sbg si A.

Tapi seandainya kita bertemu dengan orang2x sebegini, apa pula pandangn kita terhadap mereka? Cuba jawab dulu soalan nie before continue reading this post.
Namun apa yang menariknya, cikgu ini mengatakan bahwa beliau terkejut apabila melihat si A ini tadi tiba2x membentangkan sejadah lalu menunaikan solat.

For the first sight, kita mungkin akan memandang bahawa si A ni td merupakan seorang bertentangan dengan apa yang dilihat oleh cikgu tadi. yup, berdasarkan pemerhatian aku, ramai di antara kita yang akan mempunyai pandangan yang negative terhadap orang yng serupa ngn si A. Tp siapa sangka, walaupun dia memakai pakaian yang sebgitu rupa, tapi dia masih mempunyai rasa takwa kepada Allah. Bukankah ini lebih baik daripada yang kita lihat alim dari sudut luaran tpi langsung tidak mempunyai secebis ketakwaan dan juga keimanan dalam hati.

Kebanyakkan daripada kita mungkin pernah mendengar kisah seorang pelacur yang memberi minum pada seekor anjing dan juga seorang ‘abid yang telah beribadat untuk satu tempoh yang lama namun akhirnya kufur kepada Allah. Erti kata lain, apa yang kita lihat pada seseorang pada tika ini masih belum menentukan sama ada seseorang itu akan masuk syurga mahupun neraka.


Apa yang dilihat dari luar tak semestinya sama ngan apa yang di dalam


Semuanya terletak pada penilaian Allah. Hanya Dia yang berhak menentukannya. Yang paling penting, pakaian yang dipakai, makanan dan minuman yang disuapkan, jawatan yang dipegang, status yang dimiliki, jumlah harta yang terkumpul, gelaran yang menggunung bukanlah satu parameter yang sebenar-benarnya dlam menentukan baik atau buruk seseorang itu. The most important is what inside our heart that are TAQWA and IMAN.

Hai orang-orang yang beriman, janganlah sekumpulan orang laki-laki merendahkan kumpulan yang lain, boleh jadi yang ditertawakan itu lebih baik dari mereka. Dan jangan pula sekumpulan perempuan merendahkan kumpulan lainnya, boleh jadi yang direndahkan itu lebih baik……… (Al-Hujurat 49:11)

Wednesday, June 30, 2010

Aku TiDak PEduLisme

Assalamulaikum w.b.t


Dalam kehangatan piala dunia yang diadakan julung2x kalinya sekali dalam 4 tahun, kita dapat melihat ramai yang bersorak keriangan diatas kemenangan pasukan kegemaran masing2x. tidak ketinggalan ada yang merasa sedih atas kegagalan dan kekalahn yang dialami oleh pasukan mereka. Macam2x riak wajah dan gelagat yang ditonjolkan oleh para penonton ketika menyaksikan pasukan mereka beraksi dipentas dunia.

Tetapi dalam perasaan yang penuh ceria ketika musim piala dunia ini, kita semakin lupa dengan suadara mara kita yang sedang merana dibumi palestin. Keprihatinan kita terhadap mereka umpama tenggelam timbul dan ada psang surutnya. Masihkah kita ingt mengenai peristiwa Gaza diserang oleh tentera Israel pada awal tahun lepas. Macam2x tindakan dilakukan bagi mengutuk tindakan kejam Israel itu. Namun, setelah beberapa ketika, isu tersebut semakin tenggelam. Cerita mengenai Gaza semakin kurang dihebohkan dan akhirnya senyap tanpa sebarang pengkhabaran. Mana perginya semangt2x mereka yang begitu gah apabila gaza diserang?

Kemudian kita dapat melihat yang semangt2x sebegini timbul semula apabila pasukan bantuan kemanusiaan diserang oleh tentera elit Israel yang akhirnya menyebabkan kematian sramai 9 orang sukarelawan. Namun, semangt ini kita dapat lihat tengggelam semula apbila muncuknya pertandingan piala dunia yang semakin hangt diperkatan. As I told before, bnde macam nie ada pasang surutnya.

Kita dapat melihat ramai yang bersorak kegirangan apabila gol Berjaya dijaringkan tetapi dalam pada masa yang sama mereka tidak mengendahkan qiamulail yang sedang diadakan di masjid yang mana betul2x bertentangan dengan tempat mereka menonton perlawanan bola sepak. Secara jelasnya kita Nampak yang sikap ‘Aku tidak pedulisme’ semakin tertanam utuh dalam jiwa orang Islam terutamanya.

Masing2x terus sibuk dengan hal ehwal duniawi tanpa mempedulikan dan tanpa mengambil berat sedikitpun tntang keadaan orang sekeliling mereka. Hatta, sesame jiran pun susah untuk bertegur sapa. Akhirnya perkara ini akan menjadi barah dan umat Islam akan semakin berpecah belah.


Adakah kita sekadar mengintai sahaja dan terus mengamalkan sikap 'Aku tidak Pedulisme'


Oleh yang demikian, adakah kita mahu terus menjadikan diri kita terus berada dalam sikap ‘Aku tidak pedulisme’? sikap sebeginilah yang menjadikan kita tidak ambil tahu langsung tentang saudara kita di Palestin. Kalau ya pun, hanya untuk sementara sahaja. Fikir2xkan lah…..

Monday, June 28, 2010

Pada yang KEcil Itu Ada BArakahnya

Assalamualaikum w.b.t.

Pernah tak kita lihat sesetengah orang itu terkenal atas sebab yang kecil. Oleh kerana seseorang itu terkenal dengan sifat senyumnya, maka dia akan dikenang dalam masyarakat sebagai seorang yang suka memberi senyuman. Sebagai contoh yang lain, seorang sahabat saya yang suka sangt memberi salam sehinggakan sahabat2x yang lain berlumba-lumba untuk memberikan salam. Maka dia terkenal dengan sifatnya yang suka member salam tidak mengira senior mahupun junior.

Secra amnya kadang-kadang kita sering kali terlepas pada kepada perkara2x yang kecil sebegini yang mana kita masih belum mampu untuk melihat barakah yang begitu besar disebalik perkara-perkara sebegini. Walaupun perlakuan ini kelihatan seperti tidak seberapa, tetapi seandainya perkara-perkara sebegini dilakukan secara istiqamah dan dalam pada masa yang sama dengan niat yang ikhlas, maka ia akan menjadi suatu teladan yang baik buat masyarakat sekililing kita. Seandainya kita melatih diri kita untuk cuba sentiasa senyum apabila bertemu dengan masyarakat, secara tidak langsung akan turut mendidik masyarakt untuk tersenyum sama. Tanpa disedari kita turut sama mengaut amalan pahala melalui kelakuan kita yang kecil tetapi besar maknanya. Salah seorang sahabat (al-fatihah buat arwah) saya yang baru sahaja meninggal dunia amat dikenali dalam warga kolej dengan sifatnya yang suka senyum. Alngkah bagus kerana kita dikenang dengan sifat yang sebegitu.

Senyum sentiasa walaupun ianya tampak kecil

Dalam kehidupan seorang daie, kita tidak seharusnya menumpukan kepada amalan2x yang utama sahaja di samping meninggalkan amalan2x yang kecil sebegini. Kita seharusnya menjadikan perkara2x kecil sebegini sebahagian dari tabiat kita. Kita turut mampu mengutip amalan pahala disamping menjadikan orang disekiling kita selesa dengan kehadiran kita. Dan ingtlah bahawa pada yang kecil itu ada barakahnya. =)

Monday, June 21, 2010

Setelah sebulan

Assalamualaikum w.b.t.

Persiapan perkahwinan


Dah bersawang sedikit blog nih coz dah lama sangt tak update. 2 minggu pertama cuti dah terus sibuk untuk persiapan majlis perkahwinan kakak saudara yang dilangsungkn kat rumah pak saudaranya (ayah). So kene bersihkan rumah, buang segala sawang yang ada. Ada satu masa perlu mengecat rumah pukul 3 pagi sebab taknak diganggu oleh tetamu yang bertandang dan juga adik2x yang laen.

Dalam pada masa yang sama kene buat persiapan untuk pergi ke Biro Tata Negara (BTN). Pada hari majlis dilangsungkan, lebih kurang pukul 2, terus bertolak ke tanjung rhu, Sepang untuk menghadiri BTN yang wajib buat semua pelajar yang akan ke luar Negara. Buat pertama kalinya aku terpaksa drive ke tempat yang tak pernah aku datang termasuklah parents aku. Parents aku pown sendiri tak dapat nk hantarkan aku ke sana kerana sibuk ngan majlis perkawninan. So, berpandukan peta yang ada, kene r bergerak ke tmpat yang dituju by hook or by crook.


Perjalanan ke BTN

Perjalanan secara perseorang hampir2x menyebabkan aku tersesat. Aku hampir tiba ke kem BTN Kuarters KLIA which is dah memang tersimpang jauh dari tempat yang sepatutnya aku pergi. Merasakan aku dah memang tersesat jauh, maka aku berhentikan kereta untuk bertanya kepada penduduk (pasangan suami isteri yang lbh kurang berusia 30-an hampir 40) yang ada kat situ.

……. maka tanyakanlah olehmu kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui. (21:7)

Penduduk kampung:- adik dah tersesat jauh nih. Adik kene keluar balik jalan yang adik datang tadi,

pastu adik kene masuk ke jalan besar. Pastu adik kene jalan ke depan ag.

Aku:- owh yeke. Kem BTN Kuarters KLIA tak sama ke ngan yang Tanjung Rhu punye? (bukan pe, time tu aku ngtkan yang Kem Kuarters KLIA nih adalah nama lain bag Kem BTN tanjung rhu. Sebabnya kedua-dua kem nih terletak dalm satu daerah yang sama. Lag satu, jalan tuk ke BTN Kuarters KLIA lebih kurang sama je ngan jalan ke kem BTN Tanjung Rhu berdasarkan dalam map. So, confuse ckt.).

Penduduk kampung: memang tak sama r dik. (sambil tersenyum kecil)

Aku:- owhhh.. apa2x pown terima kasih ye pak cik.


Lalu aku pown bersalam ngan pak cik tu lalu berlalu sambil tersenyum. (maklum r dah sesat)

Semenjak dari itu, baru aku tau yang kedua-dua tmpat tu memang berbeza. From this incident gak, banyak bnde yang aku belajar tntng selok-belok jalan kat kawasan nih.

Sewaktu di BTN membawaku kepada perkenalan kepada beberapa orang jurulatih terutamanya Pak Din. Sikapnya kadang-kadang membuatkan aku tersenyum sendirian. Dia memang pandai menyakat pelatih-pelatih yang da kat situ termasuklah aku skali yang pernah terkena ngan dia. Namun, perkara nie merupakan kenangan manis antara aku dan juga rakan-rakan ngan Pak Din yang mana aku akan ingt for the rest of my life. Insyaallah. Sewaktu di BTN juga mempertemukan kembali ahli-ahli seusrah denganku. Pertemuan dengan mereka turut membantu bagi menghadapi cabaran sewaktu cuti panjang walaupun pertemuan di antara kami amat singkat.

“….seperti orang yang telah disesatkan oleh syaitan di pesawangan yang menakutkan; dalam keadaan bingung, dia mempunyai kawan-kawan yang memanggilnya kepada jalan yang lurus (dengan mengatakan): "Marilah ikuti kami." Katakanlah:"Sesungguhnya petunjuk Allah itulah (yang sebenarnya) petunjuk; dan kita disuruh agar menyerahkan diri kepada Tuhan semesta alam,” (6:71)


Persiapan ke Utara.

Dua hari slepas habis je BTN, terus bersiap untuk bergerak ke utara bersama ngan family tuk menghadiri majlis perkahwinan kakak saudara (rumah pihak lelaki lak). Kemdian kami berjalan ke beberapa tempat utma di negeri kedah dan perlis. Secara amnya perjalanan kali ini telah melengkapkan perjalanan aku di seluruh negeri kat smenanjung malaysia. Dari sungai hinggalah ke gunung, dari daratan hinggalah ke lautan, dari kampung hingga ke bandar. Alhamdulillah banyak benda yang dapat dipelajari. Travelog perjalanan tarbiah ini mungkin akan diceritakan dalam post2x yng akan datang. Insyaallah.

Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal (3:190)



Sunday, May 30, 2010

Sweet, Sour and Spicy

Assalamualaikum w.b.t

Skunk nie dah lebih seminggu bercuti dari medan peperiksaan IB. time cuti nih tak sama ngan cuti2 sebelum nih. Biasanya time cuti (sewaktu kat KMB dulu) mesti ada keje yang kene siapkan. Macam2x kene wat. EE, IA, Worldlit, lab report, aktiviti kelab n usrah memang penuh r dalam kepala nih. Kadang2x tepu lak dibuatnya. Ada sekali tu terpaksa berjaga malam semata-mata untuk menyiapkan IA math… Ya Allah, memang betul2x mencabar. Tekanan sewaktu mendapatkan data tuk EE math memang terasa. Ada sesetenghnya memberikan kerjasam dan ada yang sebaliknya. Bagi yang membantu sewaktu menyiapkan EE math terima kasih banyak. Syukran jazilan kathira. Bagi pelajar Y1, all da best 4 ur aasignment.

Tapi setelah dah bercuti dari assignmnt2x sebgitu, sampai lak satu jurang masa yang cukup panjang. (leh rujukk 57:16) apabila kita tiba dlam keaddan satu masa yang agak panjang, maka hati kita akan mula menjadi keras. Kat sini lah sebenar2xnya kita dapat melihat tahap keimanan kita. Klu mungkin di KMB kita masih mampu menjaga diri kita kerana dikelilingi oleh rakan2x yang baik akhlaknya tapi apabila kita keseorangan adakah kita masih lg mampu untuk menjaga diri kita?

So disebabkan masa terluang yang bnyk nih, emak mencadangkan agar belajar memasak kat umah. Mak kata tuk permulaan nie try r masak ikan gorang ngan sayur goreng. Tapi bagi aku klu setakat nak goreng ikan, sekejap jer leh siap. Lgpun nak buat senang jer. So disebabkan dah tkde sangt bende nak wat, maka try r masak ikan 3 rasa (sweet, sour, and spicy). Mule2x cube r tanya encik google cam ne nak wat lauk nih. Pas dapat resepi darpa encik google, pas tu chck apa2x barang yang takde kat dapur. Klu tkde kuar sekejap pergi pasar beli barang2x tadi. Dalam resepi nih, encik bawal dan kaum kerabat menjadi korban.
Bagi sape2x yang nak mencuba resepi nih leh r tanye encik google macam mana nak wat k.

kat bawah nie ada serba sedikit gambar2x time masak ikan 3 rasa bagi mengisi masa terluang...

nie gambar time tngh basuh n bersikan ikan. Seb baek pak cik ikan
tu dah tolong siangkan. harga ikan bawal sekilo RM 18

Time nih tk de r susah sangt cume kene hati2x ckt takut tercucuk tulang ikan. dah kene skali time tu.


nie sewaktu meletak rempah kunyit kat pak cik bawal.


bahan2x yang diperlukan sewaktu nak memasak t.

klu ada barang2x yang dah takde cube dapatkannya di psar yang berhampiran.


sewaktu menggoreng ikan

nie nak goreng sayur lak. bahan2x: planta, kangkung, kobis,
bwng putih n bwng merah.

dah siap tanpa sebarang hiasan. simple2x sudeyh.


tngh masak kuah 3 rasa.

last skali letakkan kuah tadi akan ikan bawal yang dah digoreng.

Sori coz tak sempat nak hias. perut dah lapar sangt time tu. ape2 pown komen yang diterima agak memberansangkan.. hehe. nice one.

So, buat r perkara2x berfaedah time cuti nih. jangan biarkan waktu kosong berlalu mcam tu jer. banyakkan belajar sthng new time cuti nih.

Saturday, May 1, 2010

BuKAn UNtuk Si MAnjA

Assalamualaikum w.b.t.

Kalau yang kamu serukan kepada mereka itu keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, pastilah mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu amat jauh terasa oleh mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah: "Jikalau kami sanggup tentulah kami berangkat bersama-samamu." Mereka membinasakan diri mereka sendiri dan Allah mengetahui bahwa sesungguhnya mereka benar-benar orang-orang yang berdusta. (9:42)

KIta perlu tahu bahawa dakwah nie bukan untuk orang yang MANJA. karpet merah takkan terbentang di hadapan kita apabila kita berdakwah. Dakwah memerlukan mereka2 yang sentiasa berjiwa besar kerana jalan dakwah nie sememangnya bukan satu jalan yang mudah.

dan ingtlah bahawa,
Kita tidak akan dilayan sebagai seorang raja.
malah tidak akan disambut sebagai seorang menteri,
lebih2 lagi kita takkan disanjung sebagai orang yang dipandang tinggi dalam masyarakat.

Kita perlu tahu yang;
jalan dakwah nie bukan untuk mencari nama,
bukan pula untuk dipandang mulia,
dan bukan juga untuk mencari ikhwah/akhawat untuk dijadikan sebagai suami mahupun isteri,

dan kita sebagai da'ie ataupun da'ieah memang akan diuji dari pelbagai aspek samada dalam bentuk fizikal, mental, duit, masa dan jiwa kita. Kita kadang2 akan dicemuh oleh pelbagai pihak apabila kita berusaha menjalankan usaha dakwah. dan sememangnya jalan dakwah ini bukan untuk mereka yang manja. Manja dalam erti kata tidak mampu menahan ujian2 dalam berdakwah. mereka ini hanya berdakwah apabila ianya mudah dan meninggalkannya apabila ujian ditimpakan ke atas diri mereka.



kita perlu ingt bahawa sekiranya jalan dakwah ini merupakan satu jalan yang mudah, pasti ramai yang akan mengikutinya. maka besar2kanlah jiwa kita agar kita dapat menempuh segala ujian dalam berdakwah. cekalkan hati dan sentiasa berfikiran positif. Berangkatlah samada diri kita terasa berat mahupun ringan untuk menghadiri program2 dakwah ataupun melaksanakan dakwah itu sendiri. Buangkanlah sikap MANJAMU kerana KARPET MERAH MEMANG TIDAK AKAN TERSEDIA UNTUK KITA WAHAI PARA DA'IE SEKALIAN.

Sunday, April 25, 2010

Hati- HaTi DenGAn VirUS

Assalamualaikum w.b.t

laptop Acer nih klu diikutkan dah 2-3 kali kene format gara-gara kene virus. Bile dah terkena virus mule r komputer jadi lembap dan kadang2 tuh nak bukak folder atau any dokumen pun kene tunggu lama. klu diikutkan RAM komputer nih agak tinggi iaitu 2.2 GHz. RAM yang tinggi nih sepatutnya takde masalah untuk transfer fail dalam masa yang singkat. tapi dengan hadirnya tanpa kusedari menyebabkan komputer nih semakin perlahan n terus perlahan yang akhirnya menyebabkan komputer ini perlu diformat gak.



tapi kehidupan sebagai seorang daie dan Islam secara amnya, kita memang tidak akan terlepas dari sebarang jangkitan virus. Virus nih boleh wujud dalam pelbagai bentuk samada kita sedar atau tidak dan kita perlu tahu punca2 yang mendorong kepada penyumbangan virus dalam diri kita.



Hiburan yang melampau, pengaruh negatif rakan2 dan juga kemaksiatan yang kita lakukan adalah antara sumber utama kepada virus2. Sumber2 sebeginilah yang menyebabkan diri kita semakin terdedah dengan pelbagai jenis virus seperti virus malas, takbur dan lalai. Akibatnya, hati seseorang itu akan semakin mengeras dan turut menyebabkan dirinya terasa semakin berat untuk bergerak. Akhirnya, usaha dakwah yang dilakukannya menjadi semakin perlahan dan tidak efisien walaupun dirinya mempunyai potensi yang besar dalam berdakwah.

sebagai seorng yang faqih dalam agamanya, kita perlu menyediakan antivirus yang sebaiknya dan juga menyediakan firewall yang mantap bagi menghalang virus2 nih dari terus menyusup masuk dalam hati kita. Jadikanlah Al-Quran sebagai pendamping agar kita sentiasa mampu bermujadah dalam melawan virus2 nih disamping menjadikan usaha dakwah yang kita lakukan sentiasa mantap dan bersemangat.

Monday, April 19, 2010

UkkkhuWah DaLaM BErdaKwah

Assalamualaikum w.b.t.

TEringat pulak kepada kisah Nabi Musa ketika diperintahkan oleh Allah untuk berdakwah kepada Firaun. Bayangkan betapa hebatnya cabaran yang dihadapi oleh Nabi Musa apabila Baginda terpaksa berhadapan dengan seorang raja, seorang yang mengaku dirinya sebagai tuhan, dan juga seorang yang telah membesarkan Nabi Musa sejak kecil lagi. Nabi Musa sedar bahawa dirinya memerlukan seseorang untuk membantunya menghadapi Firaun...

dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,
(yaitu) Harun, saudaraku,
teguhkanlah dengan dia kekuatanku,
dan jadikankanlah dia sekutu dalam urusanku
supaya kami banyak bertasbih kepada Engkau,(20: 29-33)


Dalam menghadapi situasi sekarang, ukkhuwah merupakan salah satu faktor penting untuk kita berdakwah kepada masyarakat. Ukkhuwah ini mampu mengingatkan kita sekiranya kita terlupa, membantu disaat kita kelemahan dan juga yang penting sekali bersama-sama dengan kita untuk menggerakkan usaha dakwah ini. Inilah nilai ukkhuwah yang sebenarnya dimana kita perlu bersama-sama menegakkan kembali agama ISlam.



Islam Takkan tertegak sekiranya kita bergerak secara sendirian. Kerjasama dari semua pihak adalah perlu dalam mengembalikan semula kegemilangan Islam. Ukkhuwah atas dasar akidah yang satu adalah satu2nya cara menyatukan kembali umat Islam yang telah sekian lama berpecah atas dasar idelogi2 Barat. Maka kita perlu memulihkan kembali semangat yang hilang antara sesama umat ISlam. last but not least, sentiasa berlapang dada dan bersikap lembut antara sesama umat Islam dan tegas terhadap orang kafir.

Sunday, April 18, 2010

Perkara yang Sering DiulaNG

Assalamualaikum w.b.t.

"Tak abs2 pasal topik nih.. takde topik laen kew? cube r bawak cite yang best2 ckt. contohnya macam perlawanan bolasepak antara MU dengan MC. TAK POWN cite pasal F1 kat sepang ari tu lagi best." kata si X.

Namun kita harus sedar bahawa keikhlasan merupakan aspek yang terpenting dalam penerimaan sesuatu ibdah.

dan sememangnya bende ini harus diulang2 agar kita sentiasa mengikhlaskan niat kita dalam semua perkara. Klu kita baca kitab Fiqh krangan Imam As-syafie skali pun, bab pertama yang disentuh adalah bab 'Thaharah'/bersuci. (macam takde kaitan pown bab Thaharah nie dgn bab ikhlas).

antara perkara yang Imam As-Syafie tekankan dalam bab Thaharah ialah kebersihan hati. yakni kita kene sentiasa membersihkan hati kita dan sentiasa ikhlas dalam ibadah. Orang yang bersolat tanpa berwudhu' tidak akan diterima solatnya maka samalh perumpamaan orang yang beribadah tanpa keihklasan.

Sahabat Abi Hurairah ra berkata, bahwa Rasulullah saw telah bersabda: "Sesungguhnya Allah swt tidak melihat (menilai) bentuk tubuh serta kemolekan wajahmu, tetapi Allah melihat (menilai) keikhlasan hatimu." (HR. Bukhari dan Muslim).

dan ingtlah bahawa segla amalan kita ini hanya untuk Allah. Renung2kan.

Sunday, March 21, 2010

Aktiviti sewaktu cuti…..

Cuti kali nie memberikan seribu satu erti buat aku… hampir sepanjang masa bergelumang dengan buku… memndangkan final exam dah nak tiba.. waktu cuti gak r tanggungjawab sebagai ketua keluarga terpikul kat bahu nih sebab mak ayah perlu ke Sabah… so tinggal r kami 5 beradik kat rumah… tuk 4 hari yang pertama kene stay kat umah saja…

Masak-memasak

time cuti nie r baru ada peluang tuk masak memasak nih…. Memandangkan diri nih tak pandai sangt memasak, so amik r peluang nih tuk belajar memasak….. ditambah pula ngan ketiadaan mak ngan ayah dirumah, tanggungjawab masak-memasak nih terpikul kat bahu angah… so diri pun menyibukkan diri kat dapur tuk belajar memasak…. Lauk pertama yang aku pernah masak ialah sambal udang, tapi tu dah peristiwa sewaktu aku form 4/5 (waktu nih parent g umrah), tapi dah tak ingt resepinya macam mana skunk nih.. so time menyibukkan diri tu, belajar r dari angh cam ne nak masak ayam masak kuning ngan sayur goreng.. sayur goreng tu memang 90 percent air tngn aku n first time gak lauk tu menjadi… petang tu gak amik decision tuk masak ikan sambal lak…. Tp time menumis sambal tbe2 baru terperasan yang sambal tu dah kering, n cepat2 r masukkan ikan ke dalam kuali.. tp nak wat cam ne, lauk tu hangus gak..

g berjalan2..

time cuti nih gak r kite ada masa bersama ngan family… so, time waktu petang amik peluang bawak adik2 ke taman rekreasi.. boleh gak r relakskan otak setelah asyik bersahabt ngan buku… seronok gak r bile tngk anak kecik jiran sebelah (time tu bawak die skali) main2 kat situ.. teringt gak r waktu kecik2 dulu…. Amik gak r pelung nih tuk bersenam sikit n tak perlu stay kat rumah sahaja….

Buku Berulat..

Waktu cuti gak dimanfaatkan tuk menjadi ulat kepada para buku sekalian…. Pagi ngan subjek chem., tengh hari subjek math lak n petang ckt baca econ lak…. Malam bersambung ngan subjek bio… klu ada masa sedikit, akan amik peluang untuk menulis blog tak pown membuat sedikit latihan… apa yang penting kita sentiasa berusaha, istiqamah dan melakukannya sebaik mungkin…. Lastly, study smart walaupun anda seorang yang workaholic….. :D
Klu diikutkan ada beberapa aktiviti laen yang dibuat kat rumah.. namun ini hanya sebahagian sahaja yang mampu diceritakan…. Insyaallah smoga kita sentiasa memmanfaatkan waktu cuti kita…..

Tuesday, March 16, 2010

Mana satu pilihan Kita????? Lilin atau pelita….

Assalamualaikum w.b.t…

Alhamdulillah dalam masa yang sedikit terluang nih, harap kita mampu untuk ingt-mengingati antara satu sama lain walaupun time tengh bercuti sakan….
Harap waktu cuti nih tidak menjadikan kita terus leka dalam beramal kepadaNya…
Lilin atau pelita…

Sekiranya kita diberi pilihan sama ada untuk menjadi seperti lilin atau pelita, mana satu yang akan kita pilih???

Secara umumnya, kedua-dua bende tadi nih menerangi diri kita pada waktu malam..
But, there is still a different between them…. (of course diorang berbeza dari segi bentuk dan bahan nak buat bende nih.. jawapan nih diREJECT sama skali)

Dakwah mampu untuk mengeluarkan seseorang dari kegelapan kepada cahaya Hidayah… tapi adakah dalam usaha kita untuk berdakwah, kita benar2 mengamalkan apa yang kita sampaikan…. Kita sentiasa menasihati orang lain tapi adakah dalam pada masa yang sama kita turut menasihati diri kita sendiri…???

Sama r macam lilin, yang menerangi orang lain pada waktu malam tapi dalam pada masa yang sama turut membakar diri.. last2 dirinya sudah tidak mampu untuk menerangi orang lain… dan akhirnya sisa lilin tadi dibuang begitu saja…



Jadikanlah diri kita seperti pelita, yang sentiasa menrangi orang lain tanpa menyebabkan dirinya terbakar… pelita tadi akan sentiasa terus menerangi dan member manfaat kepada mereka yang memerlukannya.. apabila “bahan bakar” dah berkurangan, pelita tadi akan berusaha mencari bahan bakar supaya dapat terus memberikan manfaat kepada orang lain….

So, the moral is, jadi r seperti pelita…. Pesanan buat si lilin, janganlah anda terus mengorbankan dan melupakan diri anda….

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More