Merawat Orang lain dan Dirawat

Beruntunglah mereka yang menyucikan jiwa mereka.

Monday, April 19, 2010

UkkkhuWah DaLaM BErdaKwah

Assalamualaikum w.b.t.

TEringat pulak kepada kisah Nabi Musa ketika diperintahkan oleh Allah untuk berdakwah kepada Firaun. Bayangkan betapa hebatnya cabaran yang dihadapi oleh Nabi Musa apabila Baginda terpaksa berhadapan dengan seorang raja, seorang yang mengaku dirinya sebagai tuhan, dan juga seorang yang telah membesarkan Nabi Musa sejak kecil lagi. Nabi Musa sedar bahawa dirinya memerlukan seseorang untuk membantunya menghadapi Firaun...

dan jadikanlah untukku seorang pembantu dari keluargaku,
(yaitu) Harun, saudaraku,
teguhkanlah dengan dia kekuatanku,
dan jadikankanlah dia sekutu dalam urusanku
supaya kami banyak bertasbih kepada Engkau,(20: 29-33)


Dalam menghadapi situasi sekarang, ukkhuwah merupakan salah satu faktor penting untuk kita berdakwah kepada masyarakat. Ukkhuwah ini mampu mengingatkan kita sekiranya kita terlupa, membantu disaat kita kelemahan dan juga yang penting sekali bersama-sama dengan kita untuk menggerakkan usaha dakwah ini. Inilah nilai ukkhuwah yang sebenarnya dimana kita perlu bersama-sama menegakkan kembali agama ISlam.



Islam Takkan tertegak sekiranya kita bergerak secara sendirian. Kerjasama dari semua pihak adalah perlu dalam mengembalikan semula kegemilangan Islam. Ukkhuwah atas dasar akidah yang satu adalah satu2nya cara menyatukan kembali umat Islam yang telah sekian lama berpecah atas dasar idelogi2 Barat. Maka kita perlu memulihkan kembali semangat yang hilang antara sesama umat ISlam. last but not least, sentiasa berlapang dada dan bersikap lembut antara sesama umat Islam dan tegas terhadap orang kafir.

2 comments:

Mari berukuwwah!
Bantu aku membina ukhuwwah, aku amat lemah tentangnya...

mari kita teguhkan hati kita untuk berukhuwwah... dan doakan agar kita sentiasa bersama2 untuk terus bergerak di atas jalan-Nya.

Amin YA Robb..

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More