Merawat Orang lain dan Dirawat

Beruntunglah mereka yang menyucikan jiwa mereka.

Tuesday, March 16, 2010

Mana satu pilihan Kita????? Lilin atau pelita….

Assalamualaikum w.b.t…

Alhamdulillah dalam masa yang sedikit terluang nih, harap kita mampu untuk ingt-mengingati antara satu sama lain walaupun time tengh bercuti sakan….
Harap waktu cuti nih tidak menjadikan kita terus leka dalam beramal kepadaNya…
Lilin atau pelita…

Sekiranya kita diberi pilihan sama ada untuk menjadi seperti lilin atau pelita, mana satu yang akan kita pilih???

Secara umumnya, kedua-dua bende tadi nih menerangi diri kita pada waktu malam..
But, there is still a different between them…. (of course diorang berbeza dari segi bentuk dan bahan nak buat bende nih.. jawapan nih diREJECT sama skali)

Dakwah mampu untuk mengeluarkan seseorang dari kegelapan kepada cahaya Hidayah… tapi adakah dalam usaha kita untuk berdakwah, kita benar2 mengamalkan apa yang kita sampaikan…. Kita sentiasa menasihati orang lain tapi adakah dalam pada masa yang sama kita turut menasihati diri kita sendiri…???

Sama r macam lilin, yang menerangi orang lain pada waktu malam tapi dalam pada masa yang sama turut membakar diri.. last2 dirinya sudah tidak mampu untuk menerangi orang lain… dan akhirnya sisa lilin tadi dibuang begitu saja…



Jadikanlah diri kita seperti pelita, yang sentiasa menrangi orang lain tanpa menyebabkan dirinya terbakar… pelita tadi akan sentiasa terus menerangi dan member manfaat kepada mereka yang memerlukannya.. apabila “bahan bakar” dah berkurangan, pelita tadi akan berusaha mencari bahan bakar supaya dapat terus memberikan manfaat kepada orang lain….

So, the moral is, jadi r seperti pelita…. Pesanan buat si lilin, janganlah anda terus mengorbankan dan melupakan diri anda….

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More