Merawat Orang lain dan Dirawat

Beruntunglah mereka yang menyucikan jiwa mereka.

Wednesday, June 20, 2012

Ingat! Kita Si Fakir

Assalamualaikum wbt.

     Ingat! bahawa kita adalah si fakir. Si fakir kepada Tuhannya. Si fakir yang tidak punya apa. Si fakir martabatnya jauh lebih hina daripada si miskin  Paling tidak si miskin masih punya harta. Masih boleh mendapatkan sesuap nasi walaupun sekadar cukup-cukup saja.
     Ingat! kita si fakir. Si  fakir yang menagih kasih Tuhannya. Si fakir yang lahir tanpa sebarang harta. Hanya tangisan yang dibawa bersama. Itupun lahir dari tempat yang orang anggap jijik dan hina.
    Kita si fakir yang seharusnya meminta-meminta. Berusaha mencari kasih Tuhannya. Bukan melarikan diri daripada-Nya. Si fakir harus sedar dirinya begitu hina tanpa kasih-Nya bukan berbangga dengan harta yang ada yang datang dari Allah yang Maha Esa. Harta menggunung yang kita ada hanya sekadar habuk dalam pandangan Allah yang Maha Kaya. Mengapa kita harus berbangga?

Wahai umat manusia, kamulah yang fakir (sentiasa berhajat) kepada Allah (dalam segala perkara) sedang Allah Dialah yang Maha Kaya lagi Maha Terpuji.(Al-FaAtir 35;15)
    
    Wahai si fakir. Sujud dan bertakwalah kepada Al-Khaliq. Jadilah sang fakir yang meminta-meminta kepada Tuannya. Bukan si fakir yang menutup mata, telinga dan hati mereka daripada melihat kebesaran Tuhanmu yang Maha Kuasa.
     Seharusnya itulah sikap kita dihadapan Sang Pencipta.

0 comments:

Share

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More