Merawat Orang lain dan Dirawat

Beruntunglah mereka yang menyucikan jiwa mereka.

Monday, June 11, 2012

Travelog Umrah Epi 2) Jejak Pertama Tanah Arab, Cairo.

Assalamualaikum wbt.

Seperti yang pernah dimaklumkan mengenai travelog sebelum ni, atas sebab-sebab tertentu saya terpaksa terpisah dengan rakan-rakan yang akan turut mengerjakan umrah. Mereka yang lain menggunakan Saudi Airlines tetapi saya terpaksa menggunakan Egypt Air untuk ke sana. Ketika itu aku berbisik, mungkin ada hikmahnya. Insyaallah.

Memulakan perjalanan lone ranger ke lapangan terbang London Heathrow pada jam 9 pagi dan penerbangan pada waktu itu dijangka berlepas pada jam 3 petang.

Pada hari itu, para pekerja di London dijangkakan melakukan mogok pada jam 11 pagi. jadinya saya perlu bergerak lebih awal kerana ingin mengelakkan kesesakan yang akan berlaku dan tidak mahu sebarang masalah timbul sewaktu perjalanan ke sana. Alhamdulillah akhirnya saya tiba dilapangan terbang pada jam 1 tengahari.

Setelah selesai segalanya dari segi urusan check in, solat, pusing-pusing sekitar kedai-kedai didalamnya, akhirnya gate dibuka.

Sebelum masuk ke gate. Basically angka 27 tu amat sinonim dengan diri sendiri. =)

Boarding pass yang telah ‘dikoyakkan’. 207=27. angka yang sinonim. London-Cairo

Inside Egypt air.

Sebelum berlepas, sempat membelek buku peta bagi melihat perjalanan yang bakal dilalui. Dimana London dan dimana Cairo? hmmm

Meninjau dimana letaknya Jeddah. Melihat perjalanan setelah transit di Cairo.

Namun begitu, jadual penerbangan flight  yang dinaiki lewat 2 jam daripada jadualyang asal. Sedar tak sedar tertidur selama 2 jam dalam flight walhal belum bertolak pun.

Bandar Cairo

Akhirnya sampai juga ke Cairo. Sedikit sebanyak dapat melihat sebuah kota yang hanya didengar melalui televisyen sebelum ni. Menarik!!!

Pemandangan Cairo sekitar jam 10.30 malam.

Mesir merupakan tanah arab pertama yang saya jejaki walaupun sekadar dalam lapangan terbang. Di sinilah saya perlu berjalan pantas untuk mengambil connecting flight kerana takut terlepas flight seterusnya ke Jeddah disebabkan penerbangan dari London yang sudah lewat 2 jam.

Setelah melalui proses check in, akhirnya tiba diruangan menunggu. Sewaktu di ruangan inilah saya dan jemaah-jemaah dari negara lain yang akan mengerjakan umrah (hanya saya seorang saya dari malaysia ketika itu) mengambil peluang ini untuk mengenakan pakaian ihram. Sempat juga beramah mesra dengan mereka-mereka yang lain. Ada yang sekadar senyum ja. =)

Insyaallah. travelog akan disambung. Kisah seterusnya menceritakan detik-detik sewaktu tiba di Jeddah. Di snilah yang sana rasakan bahagian yang agak mencabar. Dengan masalah yang timbul disamping saya cuba menggunakan bahasa arab saya yang dah lama berkarat. Almaklumlah ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah. Lebih-lebih lagi dalam part listening, writing, reading dan speaking, part speaking r rasanya yang paling berat sebab ianya melibatkan komunikasi di antara dua pihak. Tak practice cakap memang tersangkut-sangkut r jawabnya.

Sebelum bertolak ke perut kapal.